Statut
STOWARZYSZENIA NA RZECZ INTERNACJONALIZACJI POLSKICH UCZELNI
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
- STOWARZYSZENIE NA RZECZ INTERNACJONALIZACJI POLSKICH UCZELNI zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, określonych niniejszym Statutem.
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017, poz. 210, z późn. zm.), niniejszego Statutu oraz pozostałych przepisów obowiązującego prawa.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza jej granicami.§ 3
Siedzibą Stowarzyszania jest miasto Warszawa.
§ 4
- Stowarzyszenie może używać wyróżniającego znaku graficznego, odznak, pieczęci i druków firmowych.
- Angielskim odpowiednikiem nazwy Stowarzyszenia jest „Association of Polish Universities for Internationalization”.
§ 5
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 6
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
Rozdział II – Cele i sposoby działania
§ 7
- Celem Stowarzyszenia jest: 1) prowadzenie działań mających na celu internacjonalizację szkół wyższych, 2) inspirowanie i wspomaganie szkół wyższych w procesie rozwoju wymiany międzynarodowej studentów i pracowników naukowych, 3) promocja polskich uczelni poza granicami Polski, 4) współuczestnictwo w budowie europejskiego i światowego społeczeństwa opartego na wiedzy, 5) integracja środowiska akademickiego i współpraca w budowaniu przez uczelnie strategii mobilności akademickiej, 6) działanie na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego, 7) prowadzenie działań na rzecz kształcenia studenta, jako obywatela o szerokim doświadczeniu międzynarodowym i międzykulturowym.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: 1) podejmowanie działań na rzecz promocji uczelni poza granicami Polski, 2) współpracę ze szkołami wyższymi w zakresie wymiany międzynarodowej studentów i pracowników naukowych, 3) zapewnienie rektorom szkołom wyższym zaplecza informacyjnego i doradczego w zakresie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, 4) współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym charakterze, 5) rozpoznanie barier oraz proponowanie sposobów likwidacji ograniczeń hamujących efektywny rozwój mobilności akademickiej, 6) propagowanie mobilności akademickiej wśród całej społeczności szkół wyższych 7) współpracę z organami i jednostkami działającymi na rzecz nauki i szkolnictwa wyższego, 8) przeprowadzanie szkoleń oraz innych przedsięwzięć mających na celu wspomaganie procesu internacjonalizacji szkół wyższych.
- Postanowienia niniejszego Rozdziału odnoszą się również odpowiednio do innych jednostek naukowych, badawczo-rozwojowych i wszystkich podmiotów działających w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego.
Rozdział III – Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
Członkami Stowarzyszenia mogą być pełnoletnie osoby fizyczne oraz osoby prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia i działa w nim przez swojego przedstawiciela.§ 9
Stowarzyszenie skupia członków:- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, pragnąca wnieść swój wkład pracy w urzeczywistnianie celów Stowarzyszenia.
- Podstawą nabycia członkostwa jest uchwała Zarządu podjęta na podstawie złożonej deklaracji członkowskiej.
§ 11
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna, zgadzająca się z jego celami i przedmiotem działalności oraz na rzecz których zadeklarowała pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną.
- Nabycie statusu członka wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu.
§ 12
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w realizację celów Stowarzyszenia.
- Nabycie statusu członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej na wniosek Zarządu.
§ 13
- Członkom zwyczajnym przysługuje: 1) czynne i bierne prawo wyborcze, 2) prawo do korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia, 3) prawo udziału w spotkaniach organizowanych przez Stowarzyszenie, 4) prawo do zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni zobowiązani są do: 1) brania czynnego udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów, 2) przestrzegania niniejszego Statutu, Regulaminu oraz uchwał władz Stowarzyszenia, 3) regularnego opłacania składek członkowskich.
§ 14
- Przepis § 13 ust. 1 stosuje się odpowiednio w stosunku do członków wspierających, z wyłączeniem czynnego i biernego prawa wyborczego, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej. Członkowie wspierający mają także prawo zgłaszania wniosków, opinii i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu Stowarzyszenia.
§ 15
- Członkowie honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, jednakże mogą brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 16
Utrata członkostwa następuje na skutek:- pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
- uchwały Zarządu podjętej: a) z powodu nieprzestrzegania Statutu, Regulaminu oraz uchwał władz Stowarzyszenia, b) z powodu nieusprawiedliwionego niewywiązywania się z przyjętych wobec Stowarzyszenia zobowiązań, c) z powodu prowadzenia działalności sprzecznej, konkurencyjnej lub nie dającej się pogodzić z obowiązkami wynikającymi z członkostwa lub celami Stowarzyszenia, d) zalegania w płatnościach składek członkowskich przez okres roku kalendarzowego, e) skazania prawomocnym wyrokiem skazującym za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- utraty praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
§ 17
- Od uchwał, o których mowa w § 10 ust. 2, § 11 ust. 2, § 12 ust. 2 oraz § 16 pkt 2 przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od dnia ich ogłoszenia do Walnego Zgromadzenia Członków. Złożenie odwołania nie wstrzymuje skutków prawnych uchwał, o których mowa w zdaniu 1.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków, o której mowa w ust. 1 jest ostateczna. Uchwała jest podejmowana na najbliższym posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Członków.
Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia
§ 18
- Władzami Stowarzyszenia są: a) Walne Zgromadzenie Członków, b) Zarząd, c) Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa cztery lata.
- W przypadku utraty członkostwa w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej, powołanie nowego członka następuje do końca okresu trwającej kadencji.
§ 19
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że inne postanowienia Statutu stanowią inaczej.§ 20
Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.§ 21
- Walne Zgromadzenie Członków zbiera się na posiedzenia zwyczajnych lub nadzwyczajnych.
- Posiedzenie zwyczajne Walnego Zgromadzenia Członków jest zwoływane co najmniej raz w roku przez prezesa Zarządu Stowarzyszenia. O terminie, miejscu i porządku obrad posiedzenia zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków, informuje Zarząd wszystkich członków Stowarzyszenia na co najmniej 14 dni przed jego terminem.
- Nadzwyczajne posiedzenie Walnego Zgromadzenia Członków jest zwoływane przez Zarząd na podstawie: a) uchwały Zarządu, b) uchwały Komisji Rewizyjnej, c) pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem podpisanego przez co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia, w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia uchwały lub doręczenia Zarządowi wniosku.
§ 22
- Głosowania Walnego Zgromadzenia Członków są jawne, chyba że przepisy niniejszego Statutu stanowią inaczej.
- W razie niemożliwości podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków z powodu braku wymaganego kworum, Zarząd niezwłocznie wyznaczy kolejny termin obrad Walnego Zgromadzenia Członków. Wówczas uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają bezwzględną większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalania zmian Statutu,
- wybór i odwoływanie wszystkich członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań, o których mowa w § 17,
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia, przeznaczeniu jego majątku i likwidatora.
§ 24
- W skład zarządu Stowarzyszenia wchodzi od 3 do 5 osób, w tym Prezes, Wiceprezes oraz Skarbnik. Członkami Zarządu nie mogą zostać osoby, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
- Prezes kieruje działalnością Zarządu oraz przewodniczy obradom Walnego Zgromadzenia Członków z zastrzeżeniem ust. 3.
- Walne Zgromadzenie Członków może powołać na przewodniczącego innego członka Stowarzyszenia niż Prezes Zarządu.
§ 25
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje go na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności: a) realizacja celów Stowarzyszenia, b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków, c) sporządzanie planów pracy i projektu budżetu Stowarzyszenia, d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia, e) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków, f) udzielanie pełnomocnictw, g) podejmowanie uchwał w sprawie utraty członkostwa zgodnie z § 11 ust. 2, oraz § 16 pkt 3, h) podejmowanie uchwał i decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Do obsługi prac Stowarzyszenia Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia finansowane ze środków Stowarzyszenia. Biuro organizuje obsługę Stowarzyszenia, działalność informacyjną i logistyczną.
§ 26
- Prezes Zarządu jest powoływany w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie Członków bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
- Wyboru pozostałych członków Zarządu dokonuje w głosowaniu tajnym Walne Zgromadzenie Członków bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania, spośród kandydatów przedstawionych przez Prezesa.
§ 27
Członkostwo w Zarządzie wygasa z chwilą:- śmierci,
- złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji,
- utraty członkostwa,
- odwołania przez Walne Zgromadzenie Członków bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób, w tym Przewodniczącego, Zastępcy oraz Sekretarza.
- Osoby będące członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu, ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 29
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy: 1) kontrolowanie działalności Zarządu, 2) składanie wniosków z kontroli na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Członków, 3) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu, 4) składanie wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia, 5) składanie sprawozdań ze swojej działalności na posiedzeniu Walnego Zgromadzeniu Członków.
- Komisja Rewizyjna w celu wykonania swoich zadań kontrolnych jest uprawniona do: 1) żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Stowarzyszenia, 2) żądania od członków Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
Rozdział V – Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§30
Przychody Stowarzyszenia pochodzą w szczególności z:- składek członkowskich,
- wpłat członków wspierających,
- darowizn, spadków, zapisów,
- majątku nieruchomego i ruchomego,
- dotacji, subwencji.
§31
1. Majątek Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji działalności statutowej. 2. Darowizny, spadki, zapisy, mogą być przeznaczane na oznaczone cele statutowe zgodnie z decyzją Zarządu, o ile darczyńcy, spadkodawcy lub inni ofiarodawcy nie wskazali określonego celu statutowego.§ 32
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych uprawnieni są: Prezes Zarządu, lub członek Zarządu i Skarbnik działający łącznie.§ 33
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych na zasadach, określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych oraz zadań należących do sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016, poz.1817) i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.§ 34
Zabrania się:- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- przekazywania jej majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI – Oddziały terenowe
§ 35
- Oddziały terenowe są jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia, powoływanymi uchwałą Zarządu Stowarzyszenia na wniosek minimum dziesięciu członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Oddziały Stowarzyszenia działają na obszarze określonym w uchwale Zarządu Stowarzyszenia powołującej Oddziały.
- Oddziały terenowe podlegają władzom krajowym Stowarzyszenia, działają w oparciu o niniejszy statut i programy przyjęte przez Walne Zgromadzenie Członków.
§ 36
- Władzami Oddziału Stowarzyszenia są: 1) Walne Zebranie Członków Oddziału, 2) Zarząd Oddziału, 3) Komisja Rewizyjna Oddziału.
- W sprawach nieuregulowanych odrębnie, do władz oddziału Stowarzyszenia stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące władz krajowych.
§ 37
- Walne Zebranie członków Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału Stowarzyszenia i jest zwoływane co najmniej raz na dwa lata przez Zarząd Oddziału.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy: 1) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału, 2) rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Rewizyjnej Oddziału i udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału, 3) uchwalanie programów działalności Oddziału na trenie działania Stowarzyszenia, z uwzględnieniem możliwości finansowych Oddziału, 4) wybór władz Oddziału, 6) uchwalanie stanowiska w sprawie wniosków i postulatów zgłoszonych na zebraniu, 7) realizacja uchwał władz krajowych Stowarzyszenia.
- O terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Oddziału zawiadamia członków co najmniej 14 dni przed jego terminem.
§ 38
- W Walnym Zebraniu Oddziału uczestniczą; 1) członkowie Stowarzyszenia zrzeszeni w danym Oddziale – z czynnym i biernym prawem wyborczym; członkowie wspierający – bez praw wyborczych, z głosem doradczym 2) przedstawiciele władz krajowych – z głosem doradczym.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 3/5 członków Oddziału.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 39
- Zarząd Oddziału składa się z trzech osób : Prezesa Oddziału, Sekretarza Oddziału i skarbnika Oddziału.
- Do kompetencji Zarządu Oddziału należy: 1) kierowanie bieżącą działalnością Oddziału i wykonywanie zadań statutowych zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia członków Zarządu Stowarzyszenia, 2) reprezentowanie Oddziału stowarzyszenia na zewnątrz i występowanie w jego imieniu, 3) występowanie do Zarządu Stowarzyszenia o powołanie jednostek działalności gospodarczej, 4) współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami, 5) gospodarowanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Stowarzyszenia, 6) uchwalanie okresowych planów pracy i preliminarzy sporządzanych w oparciu o wytyczne Zarządu Stowarzyszenia i przedkładanie ich Zarządowi Stowarzyszenia, 7) opracowywanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz przesyłanie ich Zarządowi Stowarzyszenia.
§ 40
- Zebranie Zarządu Oddziału zwołuje Prezes, a w razie jego nieobecności wiceprezes, bądź Sekretarz.
- Do ważności uchwał Zarządu oddziału niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków.
§ 41
- Kadencja Zarządu Oddziału trwa cztery lata.
- Uchwały władz Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów.
§ 42
Oświadczenia woli w imieniu Oddziału składają Prezes Oddziału samodzielnie lub dwóch członków Zarządu Oddziału działających łącznie.§ 43
- Oddział realizuje zadania statutowe Stowarzyszenia.
- Działalność Oddziału zgodna jest z: 1) obowiązującym prawem, 2) statutem Stowarzyszenia, 3) uchwałami Walnego Zgromadzenia członków, 4) uchwałami Zarządu Stowarzyszenia.
§ 44
Finanse i rozliczenia pomiędzy Zarządem Oddziału a Zarządem Stowarzyszenia przeprowadzane są zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Stowarzyszenia.§ 45
Uchwałę o rozwiązaniu Oddziału podejmuje Zarząd Stowarzyszenia z własnej inicjatywy lub na wniosek: 1) Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału, lub 2) Komisji Rewizyjnej Oddziału.Rozdział VII -Postanowienia końcowe
§ 46
Zmiana Statutu może nastąpić na mocy uchwały podjętej przez Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 ważnie oddanych głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.§ 47
Stowarzyszenie może zostać rozwiązane na mocy uchwały podjętej przez Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 ważnie oddanych głosów w obecności co najmniej 3/4 wszystkich członków uprawnionych go głosowania. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa likwidatora jego majątku.